VIDEO: Imigrarea prin Ellis Island

„Voi, tărâmuri străvechi, păstraţi-vă fala de legendă!” – strigă ea tăcută. „Mie daţi-mi-i pe cei sărmani, pe cei oropsiţi, daţi-mi mulţimea care tânjeşte să respire liber, daţi-mi nefericiţii îngrămădiţi la graniţele voastre. Trimiteţi-i la mine pe ei, cei fără adăpost şi neajutoraţi, iar eu am să le luminez cu făclia intrarea pe poarta daurită” – asta „grăieşte” Statuia Libertăţii prin versurile scrise în 1883 de către poeta Emma Lazarus.

Iată un documentar, scurt metraj, de 28 de minute, cu imagini de arhivă despre imigranţii care soseau în Statele Unite la începutul anilor 1900, cu amintiri povestite chiar de ei despre acea „poartă daurită”, Ellis Island.

Bunicul meu a trecut prin acele coridoare în 1906, şi-a păşit în America venind din România. Avea 16 ani şi era complet singur. Vorbea doar limba saxonă, un fel de germană. Acolo a învăţat engleza, a muncit din greu 49 de ani la Căile Ferate şi a crescut opt copii. Cinci dintre ei şi-au servit ţara în Al Doilea Război Mondial, în Coreea şi-n Vietnam. A fost îngropat cu steagul american lângă inimă. Averea sa cea mai de preţ a fost Biblia sa în limba germană şi Certificatul de Naturalizare. Deşi avea puţină educaţie, pentru mine a fost cel mai înţelept om pe care l-am cunoscut vreodată.


Despre ampersand

Dat fiind profilul acestui site, tot ce pot spune despre mine e că am fost, sunt şi voi rămâne un pro-american.
Acest articol a fost publicat în Istorie, Locuri, New York, Video și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

